21 травня 2020
18 травня 2020
15 травня 2020
13 травня 2020
12 травня 2020
7 травня 2020
6 травня 2020 Нагадаймо дітям як правильно мити руки
5 травня 2020
4 травня 2020
Інформаційна пам`ятка батькам
Як
уберегтися від коронавірусу:
поради для батьків
По всій Україні, відповідно до рішення
Кабінету Міністрів розпочався карантин
у навчальних закладах. Але не слід вважати, що це додаткові канікули, адже
першочергове завдання таких обмежувальних заходів – запобігти поширенню
захворювання на коронавірусну інфекцію шляхом зменшення кількості контактів.
Дуже важливо, щоб батьки також чітко усвідомлювали свою роль у цьому процесі.
Отож, пропонуємо перелік з декількох важливих кроків для батьків, які
допоможуть їм захистити себе та дітей від зараження респіраторними вірусами:
💡 Тримайте
дітей вдома, якщо вони захворіли (це стосується лише легких форм
захворювання, при погіршенні стану обов’язково зверніться до свого сімейного
лікаря).
Чому це
важливо?
Дітям
потрібен відпочинок, щоб одужати. Без достатнього відпочинку вашій дитині
може знадобитися більше часу, щоб відчути себе краще. Людям з ослабленою
імунною системою часто потрібно ще більше часу, щоб відновитися.
💡 Тримайте
хворих і здорових дітей окремо.
•
Уникати контакту із особами з проявами респіраторного захворювання,
тримайтеся на відстані не менше 1-2 м від хворих людей.
•
Шукати альтернативні способи участі дітей в зборах, наприклад дивитися їх по
телевізору або в Інтернеті, щоб вони могли уникнути особистого контакту. Це
особливо важливо для дітей з високим ризиком ускладнень грипу.
Чому це
важливо?
Краплі,
що містять віруси, можуть переміщатися не менше, ніж на 1-2 м, тому
залишаючись на такій відстані від хворих людей, можна знизити ймовірність
того, що ваша дитина захворіє.
💡 Навчіть своїх
дітей завжди прикривати рот під час кашлю і чхання.
•
Переконайтеся, що ваші діти прикривають ніс і рот серветкою, коли вони
кашляють або чхають. Попросіть їх викинути використану серветку і негайно
вимити руки.
Чому це
важливо?
Прикривання
носа і рота під час кашлю і чхання серветкою допомагає запобігти поширенню
вірусу грипу через повітря і на ваших руках.
💡 Навчіть дітей
правильно мити руки.
•
Переконайтеся, що ваші діти ретельно і часто миють руки з милом і водою.
•
Якщо мило і вода недоступні, дайте їм дезінфікуючий засіб для рук з вмістом
спирту не менше 60% для очищення рук.
•
Навчіть їх, як важливо мити руки, перш ніж торкатися їх очей, носа або рота.
Чому це
важливо?
Миття
рук знижує кількість респіраторних вірусів, які можуть поширюватися, коли ви
торкаєтеся рук інших людей або торкаєтеся поверхонь і предметів, таких як
столи і дверні ручки.
💡 Очищуйте
поверхні та предмети, до яких часто торкаєтеся.
Очищуйте
поверхні та предмети, до яких часто торкаються, такі як іграшки, столи,
дверні ручки, поручні, клавіатури комп’ютера, телефони і іграшки.
💡 Чи видаляє
мило і вода при очищенні респіраторні віруси, включаючи SARS-CoV-2?
•
Так, застосування мила і води дозволяє ефективно очистити поверхні.
•
Ви також можете використовувати спиртовмісні та хлорвмісні дезинфікуючі
засоби. Завжди дотримуйтесь інструкцій з використання дезинфікуючих засобів,
на етикетці продукту.
Чому це
важливо?
Точний
термін виживання вірусу SARS-CoV-2 на сьогодні не відомий, проте очищення
поверхонь і об’єктів, до яких часто торкаються, знижує кількість вірусів, які
можуть поширюватися під час дотику до зараженої поверхні, а потім до ваших
очей, носа або рота.
💡 Будьте
готовими і поінформованими.
|
3 квітня 2020 р
6 квітня 2020 р
Інформаційна пам`ятка батькам
Як сказати «ні»
дрібним предметам у роті дитини
Дозволяйте дітям
гратися лише тими іграшками, які відповідають їхньому віку. Вони мають бути
настільки міцними, аби не розпастися на частини. Батарейки
та магніти надійно ховайте. Щодня перевіряйте, чи всі іграшки цілі.
Поясніть колегам, які
використовують на заняттях з розвитку дрібної моторики мозаїку,
конструктор, насіння, крупу та інші засоби, щоб пильно стежили
за дітьми. Особливу увагу нехай приділяють дітям з психічними
захворюваннями.
Розкажіть батькам
вихованців, що неприпустимо без контролю залишати вдома лікарські
засоби, дрібні побутові речі, монети, прикраси. А також поясніть, чому
дітям, зокрема раннього віку, небезпечно вживати льодяники, насіння, горіхи,
жуйки. Порадьте перевірити, чи бува немає в їхньому помешканні або
на прибудинковій території отруйних рослин і грибів.
Не можна залишати
дітей без нагляду на гральних майданчиках, у парках,
на природі під час відпочинку.
Будьте
готовими і поінформованими.
|
7 квітня 2020 р.
8 квітня 2020р.
Інформаційна пам`ятка батькам
«Батькам
на замітку: кілька ідей, чим зайнятися з дитиною під час карантину»
Поки
в Україні запровадили карантин і діти залишилися вдома з батьками, важливо
зрозуміти, чим можна зайняти дитя, щоб усім було комфортно.
Окрім
перегляду мультфільмів та читання книг, можна пограти в розвивальні ігри або
стати «веселим листоношею»:
Підготуйте
з дитиною гарні малюнки для кожного адресата – бабусі, тітки чи друзів.
Поки
дитина зайнята малюванням, обдзвоніть адресатів і дізнайтеся, чи будуть вони
вдома, попередьте про прихід – нехай приготують символічну нагороду
«листоноші», наприклад, цукерку або фрукт. Якщо у вас є автомобіль, то
буквально за кілька годин ви встигнете розвести листівки багатьом знайомим –
тільки ніде не затримуйтеся.
Організуйте
гру «У пошуках скарбу»
Намалюйте
на аркуші А4 карту, наприклад, дитячого майданчика з позначенням «Скарб».
Поки дитина не бачить, заховайте в цьому місці маленький сюрприз.
Лист
з картою порвіть на рівні частини (наприклад, на 4 або 6). Придумайте
змагання, як дитині заслужити фрагмент карти, наприклад, загадуйте загадки.
Після
того, як маленький шукач скарбів збере всі частини карти, він зможе їх
скласти і знайти ваш сюрприз.
Опануйте
незвичні способи малювання
Малюйте
відбитками пальців. Для цього треба шматочки губки, фарби, вода, пензлик,
ручки, олівці чи фломастери. Спочатку нанесіть фарбу на губку пензликом. Потім притисніть до неї пальчик. Усе – на
папері можна залишати кольоровий відбиток.
Помалюйте
мильними бульбашками. У мильний розчин (вода, мило, шампунь) додайте
акварельної фарби або харчового барвника будь-якого кольору.
Візьми
соломинку і дуньте через неї в мильну воду, створюючи якнайбільше бульбашок.
Візьміть папір та легенько прикладіть його зверху до бульбашок.
Дайте
просохнути. Щоб зробити папір ще яскравішим, прикладіть його до бульбашок на
воді різних кольорів.
Малюйте
«дмухавки». Зробіть на папері ляпку. Дмухніть на неї фарби через соломинку в
різних напрямках. А пальчиком чи
пензликом можна домалювати все інше.
Також
разом з дитиною можна поскладати пазли або разом виростити рослинку, до
прикладу з кісточки лимона чи апельсина. Дитина щодня доглядатиме за нею та
їй не буде нудно сидіти удома.
|
9 квітня 2020 р
10 квітня 2020 р
13 квітня 2020 р
12 квітня, в Україні відзначатимуть
Вербну неділю. За традицією, віряни приносять до храмів гілочки верби та під
час богослужіння освячують їх. Однак у період карантину українців просять
залишатися вдома та слухати богослужіння онлайн.
Приміром, в УПЦ чекають на рішення синоду, але на час
карантину мають вказівку і виконують розпорядження церкви та державної влади.
Відповідно до цього, у церкві має бути до 10 осіб. Про це у коментарі Tvoemisto.tv повідомив
декан богословського факультету Львівської православної богословської
академії отець Назар Лозинський.
«Я завжди в своїх проповідях наголошую, що потрібно
молитися спільно, але це не означає лише в храмі, а й онлайн. Варто ще й
пам’ятати, що піст має значення зовнішнє і внутрішнє. Якщо ми були вдома на
свято, дивилися онлайн богослужіння, а хто не мав можливості, то з
молитовника або читав духовну літературу, то це теж долучення до спільної
молитви», –
каже він.
Читайте також: Молитва долає всі віддалі.
Владика Володимир Груца про освячення пасок і сповідь онлайн
Будь-що, за словами отця, що ми приносимо в храм, є символом
конкретного свята. Зокрема, гілочка на Вербну неділю – знак того, що ми
зустрічаємо Христа вітаючи.
«Гілочки – це символ нашої радості. Якщо ми їх маємо
вдома і вітаємо Христа, як Царя і Бога, то, звичайно, гілочка буде символом
любові до Христа, а, отже, вважається освяченою. А якщо ми святимо, бо треба
чи тому, що всі святять, нічого не вкладаємо в це, то вона так і залишиться
гілочкою верби», –
додає отець Назар Лозинський.
В УГКЦ радять українцям залишатися вдома та стежити за
богослужіннями онлайн. Але, каже отець Ростислав Пендюк, якщо раптом ви вже
прийшли, то в церквах треба дотримуватися всіх заходів безпеки. Зокрема,
йдеться про теж не більше 10 людей в приміщенні, інші ж прихожани мають стояти
надворі і дотримуватися дистанції.
«Головним елементом є молитва. Освячення водою теж є
важливим, не можна казати, що воно не має значення, але це доповнення до
молитви. Так склалося, що в цьому році ми на карантині. Однак можна не мати
сумнівів, що верба і потім паска будуть освячені так само, як в дні, коли ми
приносили їх до церкви»,
– каже отець.
Нагадаємо, що вірян закликали молитися онлайн у Страсний тиждень і на
Великдень. Таку пораду надав сьогодні Глава УГКЦ Блаженніший Святослав,
оскільки карантин в Україні продовжили до 24 квітня, а Великдень припадає на
19 квітня.
|
13 квітня 2020 р
15 квітня 2020 р
Консультація для батьків
Як
говорити з дітьми про коронавірус. 7 порад від експертів
Ваші малюки, напевне, вже чули новини
про коронавірус та навіть встигли злякатися. Не дивно, адже дитяче сприйняття світу
відрізняється від суджень дорослої людини.
Ви
можете стати для неї надійним джерелом інформації для своєї дитини. Поширення
незрозумілої інформації про смертельний вірус може викликати в дитини почуття
небезпеки та спантеличення.
Видання
пропонує добірку порад, які допоможуть спокійно поговорити з дитиною про
коронавірус. До обговорення проблеми
долучилися експерти у сфері дитячої психології – Марк Рейнек, Рейчел Томасян
та Робін Гудман.
1. Тримайте
під контролем власні емоції
Перш
ніж говорити з дитиною про небезпечне захворювання, переконайтеся, що
контролюєте власну тривогу та страх.
Адже
діти часто віддзеркалюють емоції батьків.
"Маленькі
діти беруть приклад зі своїх батьків, стосовно того як реагувати на
незрозумілій їм ситуації.
Діти
одразу зрозуміють спокійні ви чи стурбовані, й будуть поводитися
аналогічно", – пояснює Марк Рейнек, директор та старший психолог
Інституту дитячого розуму.
Якщо
дитина відчує стурбованість батьків, то
гіперболізує небезпеку в своїй уяві.
2. Станьте
ініціатором розмови
Не
потрібно боятися піднімати цю тему, якщо дитина сама ще не запитувала.
Ви
можете стати для неї надійним джерелом інформації.
Цій
розмові не варто приділяти якоїсь надмірної уваги, можна просто підняти тему
під час звичайної бесіди за обіднім столом.
"Хочете
ви цього чи ні, але ваша дитина, ймовірно, вже чула про коронавірус по
новинах або від однолітків.
Саме
тому я завжди рекомендую зіграти на випередження.
Поговоріть
зі своїми дітьми про речі, які можуть налякати, перш ніж вони почують більш
страхітливу версію від однокласників", – каже Рейчел Томасян,
ліцензований терапевт з питань шлюбу і сім'ї.
3. Запитайте,
що вони вже знають про коронавірус
Відкриті
запитання допоможуть оцінити знання ваших дітей, а також їх емоційний стан.
Заохочуйте
малечу висловлювати свої почуття.
Проаналізувавши
сприйняття дитини, можна визначити, яким чином далі будувати розмову.
Крім
того, буде можливість підкоригувати дитячі знання, щоб сформувати реалістичне
уявлення про ситуацію.
"Зараз
багато новин про сезон грипу, мені цікаво, що ти чув про це", – такий
початок розмови пропонує Робін Гудман, клінічний психолог і арт-терапевт.
Експерт
рекомендує повсякчас нагадувати дитині про те, що ви готові її вислухати та
відповісти на будь-які запитання.
4. Спілкуйтеся
з дитиною правильно
Інформувати
дитину потрібно зрозумілою мовою, відповідно до її віку.
Тільки
тоді вона зможе зрозуміти проблему та перестати тривожитися. "Батьки
повинні підходити до розмови зі своїми дітьми про коронавіруси зі по-різному,
зважаючи на вік та рівень розвитку.
Гарне
практичне правило – використовувати тільки ті слова, які ваша дитина вже
розуміє", – дає пораду Рейчел Томасян.
Діти до 6
років
Дітей
до 6 років не потрібно навантажувати зайвими деталями, як назва вірусу або
глобальна загроза захворювання – вони ще не готові це усвідомити.
Замість
цього поговоріть з дітлахами про мікроби, як люди хворіють, і про те, що ми
можемо зробити, щоб залишатися здоровими.
Будьте
уважні до розмов, які ведете з вашим партнером або дітьми старшого віку,
перед малечею.
Якщо
діти почнуть ставити якісь запитання – запевніть їх, що ваша сім'я здорова і
в безпеці.
5.
Продемонструйте свою підтримку
Говоріть
про проблему стільки, скільки дитині необхідно, щоб відчути себе у безпеці.
Вона
повинна розуміти, що у будь-який час може прийти до вас із запитаннями, а
обов'язок батьків – її захищати.
Реагуйте
на потреби дитини, підтримуйте та проявляйте свою турботу.
6. Будьте
чесними зі своїми дітьми
Коли
ваші діти приходять із запитаннями, відповідайте чесно, щоб уникнути
плутанини чи непорозумінь.
"Чесність
та прозорість є найважливішими.
Тривога
процвітає, коли щось приховується.
Якщо
у вас немає відповіді, зверніться до джерела, яке, на вашу думку, надає
корисну та правдиву інформацію", – пропонує Марк Рейнек.
Не
варто використовувати категоричні фрази, типу "ми всі налякані" або
"ми тут нічого не можемо зробити".
7. Дозвольте
дитині контролювати ситуацію
Яким
чином це зробити?
Показати,
що вона може зробити, щоб не захворіти, а також впровадити здорові звички для
всієї родини.
Це
допоможе відчути почуття контролю.
"Не
говоріть про профілактику, як про спосіб налякати дитину та змусити її мити
руки.
Замість
цього поговоріть про кроки, які ви всі збираєтесь робити, щоб попередити
різні хвороби", – наголошує Рейчел Томасян.
|
Інформаційна пам`ятка батькам
Як себе поводити з дітьми під час карантину?
Зараз дуже непростий період для всіх, і помилково вважати, що діти нічого не помічають. Вони на це реагують, навіть якщо просто віддзеркалюють поведінку батьків.
ДІТЯМ ВАРТО РОЗПОВІДАТИ ПРАВДУ про те, що відбувається. Вони все помічають. Коли інформація відсутня, малеча починає застосовувати свою уяву та фантазію – це сприятливе підґрунтя для тривоги. Говорити потрібно лише правду, але спрощувати її: не використовувати складних термінів, не описувати детально наслідки захворювання. Те, як подавати інформацію, залежить від віку дитини. Дітям дошкільного віку, наприклад, можна пояснювати це через гру.
ПОЧАТИ ІЗ СЕБЕ. Насамперед батькам варто звернути увагу на своє ставлення до карантину та епідемії. Діти часто віддзеркалюють поведінку батьків, тож вони можуть передавати їм свою тривожність. Батьківська поведінка має транслювати спокій і впевненість, тоді у дитини буде розуміння того, що все вдасться подолати.
АКЦЕНТУВАТИ НА ДІЯХ. Можна розповісти про симптоми, які виникають під час цієї хвороби. Пояснити, що є вірус і багато людей хворіє, але й багато виліковується. Водночас наголосити на тому, що є способи, які допоможуть уникнути хвороби: залишатись вдома, частіше мити руки тощо.
Батьки мають бути максимально відкритими до запитань і давати правдиві відповіді. Якщо не знаєте чогось, можна разом із дитиною знайти інформацію у наукових статтях: бути дослідниками разом. Не можна ігнорувати її запити. За своєю природою діти дуже допитливі, вони потребують постійного потоку інформації для розвитку та формування нервової системи.
Діти до певного віку не можуть аналізувати інформацію та розуміти, де правда, а де ні. Батьки, які проговорюють те, що відбувається, допомагають малечі сформувати свою думку та бачення ситуації. Коли малюк поводиться пасивно і не запитує про вірус, ймовірно, у неї існує страх. Не розповідаючи про вірус, ми можемо підсилювати ці почуття. Тому варто знайти підхід до дитини й поговорити про ситуацію, що склалась.
«Карантин потрібно пережити»
Дорослим людям важко перебувати в ізоляції, а дітям це набагато складніше. Наше ставлення до дитини у цей період має бути толерантним, більш підтримувальним і спокійним, ніж зазвичай.
ЗБЕРЕГТИ ЗВИЧНИЙ РЕЖИМ ДНЯ. Розпорядок дня – це те, що дає почуття безпеки дитині. Тобто лягати спати і прокидатись у той самий час, снідати, обідати й так далі. Звісно, у режимі карантину відтворити його на 100% буде складно, але треба постаратись зберегти основні пункти.
СТАВИТИ РЕАЛІСТИЧНІ ВИМОГИ. На час карантину з дітьми батьки, ймовірно, не зможуть працювати на тому ж рівні, що раніше. І діти не зможуть вчитись так само ефективно, як за звичайних умов. Це певний період, який мине і до якого варто адаптуватись. Карантин потрібно пережити, й далі буде по-іншому.
ПОЯСНЮВАТИ ДИТИНІ, ЩО ХТОСЬ ІЗ БАТЬКІВ БУДЕ ЗАЙНЯТИЙ, ПОТРІБНО ДО ПОЧАТКУ РОБОТИ.
Знову-таки, це планування дня і чітке обмеження часу на роботу та відпочинок. Дітей варто попереджати, що найближчої години дорослі не зможуть приділяти так багато уваги дитині. Але цей час мине і згодом ви зможете погратись чи зробити щось разом.
У період карантину батькам потрібно бути з дитиною і реагувати на її потреби. Щоб дитині було простіше, можна використовувати позитивні підкріплення: наприклад, за кожне виконане завдання давати наклейку, за п’ять таких стікерів – приз. Така гра допомагає дитині витримувати ці періоди тимчасового дискомфорту (наприклад, коли батьки зайняті роботою) задля винагороди.
Як розпланувати день і чим зайняти дітей
ЮЛІЯ АНГЕЛ
засновниця Монтессорі-садка Urban Kids, мама двох дітей
Карантин схожий на відпустку чи довгі вихідні, тому варто розуміти, що для дорослих і дітей – це все-таки період розслаблення. Не варто гнатись за досягненнями й змушувати дітей виконувати нереальний план.
Важливо дотримуватись розпорядку дня: чищення зубів, зарядка, прогулянка (якщо це можливо), денний сон та інші звичні для дитини ритуали повинні бути щодня. Дуже важливими є спільні прийоми їжі. Графік потрібен, щоб дитина мала певні межі, в яких вона буде більш організованою. Так і батьки встигатимуть більше, і малеча отримуватиме достатньо уваги.
Те, як наповнювати весь інший час, залежить від уподобань дитини. Згідно із системою Монтессорі, найбільш продуктивною частиною дня у дітей є час до обіду. Тому всі заняття, які спрямовані на розвиток дитини, краще планувати на першу половину дня.
ЗМУШУВАТИ ДИТИНУ НЕ ПОТРІБНО: лише йти за її інтересами. Дитина хоче читати – можемо почитати, вирішує складати пазли – займемось цим. Не варто складати список занять і виконувати їх по черзі: дуже важливо прислухатись до дітей та їхніх бажань.
На період карантину батькам або іншим членам сім’ї треба домовлятись, хто зараз сидітиме з дитиною. Наприклад, батько працює, поки мама гуляє з дитиною. Потім мама займається роботою, а батько грається із дітьми. Одному дорослому повноцінно працювати та займатися дитиною буде важко – діти рідко можуть три години спокійно гратись самі, не відволікаючи.
ПЛАНУВАТИ ВСІ АКТИВНОСТІ варто з урахуванням інтересів дитини, бо для кожного віку вони свої. Час, який зараз батьки проводять із малечею, можна використовувати для спільних приготувань їжі, занять йогою чи танцями, наведення порядку вдома. Дітей варто залучати до домашніх справ: вони за прикладом батьків вчаться багатьох речей. Якщо дитина виявляє інтерес до хатніх справ, потрібно заохочувати її до цього, навіть якщо в неї не все виходить добре.
Удома можна гратися і з кінетичним піском, пластиліном, робити аплікації з паперу. Для дітей цінно, коли батьки граються з ними на одному рівні: наприклад, сідають разом на килим і роблять щось спільне.
На час карантину потрібно підготуватись і знайти нові варіанти для ігор з дітьми: малеча не зможе робити одне й те саме щодня. У YouTube чи навіть у соцмережах інших мам можна знайти багато ідей, чим зайняти дитину. У періоди карантину варто стежити за кількістю солодкого, яке вживають діти. Солодощі збуджують дитину: їй важче заснути, складніше сконцентруватись на чомусь.
Для ігор та розваг не використовуйте часто гаджети. Краще звідти видалити усе зайве й залишити лише додатки для розвитку та навчання. Мультики варто обирати документальні та навчальні. Наприклад, після прочитання енциклопедії дитина зацікавилась Антарктидою – це чудово і можна наступного дня показати відео на цю тему.
Не варто сприймати карантин як те, що ускладнює життя. Використовуйте його для того, щоб провести більше часу з дітьми: вони насправді дуже потребують нашої уваги. І навіть разом розкласти речі після прання – це вже чудова спільна активність.
ЛЮБОВ ХУДОЛІЙ ТА КСЕНІЯ АДУЛОВА
виховательки дитячого садка
Крім класичних способів проведення часу з дітьми, як-от читання книг, перегляд мультиків і дитячих фільмів, прогулянок на вулиці, у нас є доступ до різноманітних ігор. Дитина може гратись як з дорослими, так і сама, за умови, якщо перший раз про це заняття вона дізналась разом з батьками.
ІГРИ НА КУХНІ. Можна малювати фарбами по крупі, ховати невеликі іграшки й знаходити їх, викладати аплікацію та придумувати до неї історію. Також гратися з тістом: ліпити фігурки, випікати, розфарбовувати.
СЮЖЕТНО-РОЛЬОВІ ІГРИ, або ігри, що розвиваються за сюжетом, її учасники беруть на себе певну роль. Тут додатково можна використовувати іграшки, конструктор тощо.
ТЕАТРАЛІЗОВАНІ ІГРИ. Театр може бути як ляльковим, тіньовим, так і драматичним. Вибираєте ви.
РУХЛИВІ ІГРИ. Під час таких занять можна обіграти всі речі, які є вдома. Наприклад, стілець – оббігати, на нього можна залазити, його штовхати, піднімати тощо.
КІНЕЗІОЛОГІЧНА ЗАРЯДКА. Спробуйте з дітьми вивчити кілька вправ такої зарядки, вони розвивають взаємодію між півкулями мозку.
|
21 квітня 2020 р
Консультація
для батьків
«6
причин, чому читання вголос дивовижно впливає на дітей: дослідження»
Наукові дослідження доводять — простий
ритуал читання казки на ніч дасть дитині змогу стати значно розумнішою,
добрішою та кмітливішою.
За статистикою, батьки дітей старшого віку
читають їм значно менше, або й узагалі перестають це робити в початковій
школі, адже дитина вже вміє читати сама.
Але
насправді рівень читання очима в дитини часто відстає від рівня розуміння
тексту на слух. Самостійно часто дитина готова читати тільки прості історії,
а в дорослому виконанні розуміє і «Хоббіта», і «Таємничий сад».
Чому
ж все-таки варто продовжувати робити те, що робили люди до епохи Цукерберга,
в епоху Гутенберга — читати вголос?
1. Когнітивні
здібності
Діти,
яким читають, чують складнішу лексику порівняно з побутовими виразами «їж
кашу та одягни шапку».
За
даними недавнього дослідження Університету штату Огайо, вже в п’ятирічному
віці розрив у кількості слів, якими володіють діти з родин, які читають і які
не читають, становить сотні тисяч. При цьому порівнюють дітей, яким не читали
зовсім, і дітей, яким читали по п’ять книжок на день.
Учені
доводять, що кількість слів у дитячому лексиконі потужно корелює з рівнем
інтелекту. Чим далі, тим більший розрив, адже ті сотні тисяч слів, які
старанно постачали дитині, впливають на академічну успішність. А в початковій
школі вона полягає якраз в умінні прочитати та розібратися в прочитаному.
Навички аудіювання, письма та розмовної мови, фонематичного слуху і рівень
розуміння того, що розповідає вчитель, — все це залежить від того, чи чула
дитина в родині складнопідрядні речення. Неможливо від дитячої забавки «в
ямку — бух!» перейти до розуміння тексту з підручника. Між цими подіями
повинна лежати дорога, вимощена дитячими книгами, — зауважують дослідники.
У
2014 році вчені опублікували неймовірне дослідження про близнюків від 6 до 17
років — «Навчання читання покращує інтелект?».
2. Емпатія,
розуміння інших
Читання
допомагає дитині отримати емоційний досвід, з яким у реальному житті стикатися
не обов’язково. Уміння зрозуміти точку зору іншого, його мотиви — дитина
психологічно розвивається, поки їй читають.
Досліджень
тут теж достатньо: у Кембриджі, наприклад, з’ясували, що художня література —
якраз той засіб, який допомагає юнацтву прокачувати цей таємний м’яз — вміння
співчувати та розуміти інших. А голландські вчені опублікували роботу, яка
доводить: юні любителі чарівних світів більш чуйні та терпимі до інших.
Завдяки читанню «Гаррі Поттера» діти з початкових і середніх шкіл змогли
позбутися забобонів до маргіналізованих груп емігрантів чи переселенців.
Якщо
говорити про модний нині емоційний інтелект, то читання художньої літератури
забезпечує спеціальною лексикою для розмови про почуття, пошук себе і для
співпереживання іншим.
3. Образне
мислення
Схвильовані
американські дослідники вивчили мозок дітей за допомогою МРТ, поки ті слухали
запис розповідей і фонових шумів. Виявилося, ефект зовсім різний.
Під
час читання мозок проявляє сильну активність в тих частинах, які пов’язані з
розповідним розумінням і візуальними образами. Причому, чим більш сприятливе
середовище створили для дітей вдома (чим більше їм читали батьки), тим
активніше відгукувався мозок на історії. Хоча дослідження проводили на дітях
від трьох до п’яти років, та переваги читання відстежують і у старших
слухачів. Коли дітям розповідають про єдинорога, який скакав на хмаринці,
дитина вмикає уяву: уявляє хмаринку, малює подумки єдинорога і навіть створює
якусь схему його танцю. Для мозку є багато цікавої роботи.
4. Соціальний
розвиток, управління увагою
Багато
батьків і фахівці розповідають, наскільки нині зіпсувалися діти: труднощі з
увагою, гіперактивність, кліпове мислення. Хоча, можливо, замість того, щоб
нервувати, ми могли б просто взяти в руки книгу. Є наукові дані, які свідчать
про сприятливий вплив батьківського читання на поведінку дітей. Воно
допомагає знизити ризик розвитку проблем з увагою і гіперактивністю.
Експерти
не цілком розуміють, чому це працює, але в них є кілька припущень.
Наприклад, є версія, що спільне читання
робить всіх щасливішим і дітям потрібно менше хуліганити, щоб привернути
увагу дорослого. А той, у свою чергу, отримує більше радості від взаємодії,
особливо коли в книжці хороший кінець. Інший варіант: у дітей краще
розвивається соціально-емоційна сфера, тому що вони отримують якісь моделі
поведінки в складних ситуаціях, інструментарій, нехай навіть у формі нової
лексики, для вирішення своїх завдань. Розуміння, що не ти один сьогодні
тупотів ногами й не тільки тобі важко всидіти в театрі, допомагає дитині
контролювати свою поведінку.
5. Поліпшення
пам’яті
Слухати,
як батько, який час від часу намагається задрімати, читає про пригоди — важка
праця. Не тільки тому, що весь час потрібно когось будити, а й тому, що
потрібно утримувати в пам’яті всіх поганих персонажів, усі можливі шляхи
порятунку (щоб підказати, якщо що), ну й події попередніх восьми томів. І ця
праця не проходить для дитини даремно. Взагалі, зв’язок пам’яті та читання
вголос зафіксували в людей, які самі читали вголос. Вважають, що на пам’ять
слухачів це впливає не менш позитивно.
6. Зняття
стресу
Так,
серед усіх занять, якими ми можемо порадувати дітей, читання — одне з
найбільш чудових. Воно захоплює. Переміщує нас у просторі та часі. Дає змогу
зупинятися та спілкуватися, сміятися та сумувати, обійматися або стояти на
руках. А крім того, ви в процесі працюєте живою рекламою читання.
|
22 квітня 2020 р
Консультація
для батьків
«Поради
як зберегти здоров'я »
У
сучасному світі, коли навколо маленької людини стільки спокус, тільки батьки
здатні і повинні захистити його від шкідливих звичок, неправильного
харчування, пасивного, малорухливого способу життя та інших небезпечних
факторів скорочуючих людське життя.
Якщо
ви, батьки зараз приділите достатньо уваги здоров’ю своєї дитини, то в
майбутньому він обов'язково оцінить вашу турботу і увагу про нього, він
назавжди буде вам вдячний за найважливіший подарунок у житті кожної людини – здоров’я...
Шановні батьки не забувайте, що ключ до
успіху в зміцненні і збереженні здоров,я вашої дитини - в розумному
фізичному, інтелектуально-особистісному розвитку.
Оздоровлення малюка має включати в себе
різні компоненти, сукупність яких можна назвати як «здоровий спосіб життя»
дитини. Здоров’я дитини забезпечується за допомогою організації здорового
способу життя, компонентами якого є:
-
фізичне здоров,я дитини (загартовування, правильне харчування, режим дня,
гімнастика, рухливі ігри, особиста гігієна та ін)
-
психологічне здоров,я дитини (інтерес, бажання, потреби, емоційний комфорт)
-
соціальне здоров’я (поведінка, спілкування, досвід, практика)
-
моральне здоров’я (здоровий спосіб життя, дружба, доброзичливість,
співробітництво)
-
інтелектуальне здоров’я (навички, знання, здібності, вміння)
Ось ці всі компоненти потрібно внести в життя
дитини, щоб зберегти і зміцнити здоров’я малюка. Раціональна організація
рухової активності - важлива умова для росту і розвитку дитячого організму,
адже чим активніше працюють м,язи, тим більш життєздатний чоловік.
Навантажуючи м’язову систему ми не тільки виховуємо дитину сильним і
спритним, а й розвиваємо його внутрішні органи, серце, легені, таким чином
напружена робота скелетно - м’язової система веде до вдосконалення всіх
органів і систем, робить організм дитини особливо міцним, а головне здоровим.
Приділіть увагу психічному здоров’ю - адже
щаслива той дитина, якій комфортно і затишно.
Режим дня дитини, повинен бути стабільним,
гнучким і динамічним, повинен передбачати різноманітну діяльність дитини з
урахуванням стану здоров’я дітей та вікових особливостей. Батьки та педагоги
ми не повинні забувати, що потрібно створювати такі умови, які б задовольняли
дитячу цікавість. У дітей має бути насичене різними подіями життя! І тоді
вашому малюкові часу хворіти просто не буде ...
Обов’язково потрібно приділити увагу
ефективному загартовуванню, в шкірі дитини закладено величезну кількість
нервових закінчень, вплив на них благотворно вплинуть на всю нервову систему,
а через неї і на всі органи. Загартовування допоможе поліпшити діяльність
нервової системи, серця, обмін речовин, апетит, організм дитини адаптується
до навколишнього оточення, підвищиться опірність до захворювань.
Спорт
має стати невід,ємною частиною будь-якої людини, яка піклується про своє
здоров,я, тому малюк повинен бачити приклад батьків, не варто цілий день
проводити за комп’ютером або телевізором, а краще погуляйте з дитиною,
покатайтеся на велосипеді, або лижах, при нормальному стані дитини можна
визначити в спортивну секцію, танці, хокей - все залежить від потреб і
бажання батьків і дитини. Головне потрібно пам’ятати, щоб ви не вибрали,
важливе завдання - підтримувати дитячий організм в нормальному фізичному
стані і зберігати здоров,я малюка.
Турбота про розвиток і здоров,я дитини
починається з організації здорового способу життя, як у сім,ї, так і в
дитячому саду. Адже здорова дитина сьогодні – наше успішне завтра!
|
24 квітня 2020 р
Консультація
для батьків
«Роль сенсорного виховання у розвитку
особистості дитини раннього віку»
Дитина
з’являється на світ маленькою істотою,
яка потребує любові, уваги й доброти від дорослих. Ними, насамперед, є
батьки. Саме від батьків діти пізнають перші життєві істини, наслідують
зразки поведінки, вчаться оцінювати різні події, набувають життєвого досвіду
в життєвому середовищі. Дуже важливо для батьків приділити дитині увагу у
спілкуванні, навчити дитину відчувати та сприймати навколишній світ,
орієнтуватися в просторі, часі,
цінувати та берегти все, що нас оточує.
Сенсорне
виховання - це ознайомлення з
ознаками та властивостями предметів, знайомство з
величиною, фактурою, формою, кольором, відчуттям смаку, запаху, звуку,
орієнтування в просторі. Тому завдання дорослих за Монтессорі, полягає не в
тому, щоб навчати, а в тому, щоб допомагати “розуму дитини в її роботі над
своїм розвитком”, оскільки саме в ранньому віці він має величезну творчу
енергію. Саме цій енергії й необхідно допомогти, але не звичайним, словесним
навчанням, не прямим втручанням у процес переходу від неусвідомленого до
усвідомленого. Для реалізації даного завдання має бути створено відповідне
стимулююче розвиваюче середовище, наповнене різними цікавими
сенсорними іграми.
Для
того, щоб планомірно й систематично здійснювати сенсорне виховання дитини в
родині, необхідно знати основні принципи побудови спілкування з дітьми:
1.Допитливі
діти ростуть у допитливих батьків. Не піддавайтеся ілюзії, що ви все про все
вже знаєте. Відкривайте світ разом з вашим малюком.
2.
Розмовляйте з дитиною - спочатку називаючи навколишні предмети, пізніше -
дії, ознаки й властивості предметів, пояснюйте навколишній світ і формулюйте
закономірності, міркуйте вголос, обґрунтовуйте свої судження.
3.Задавайте
дитині якнайбільше питань.
4.Завжди
уважно вислухуйте міркування дитини й ніколи не іронізуйте над ними.
Поважайте її інтелектуальну працю.
5.Відшукуйте
й приносьте додому цікаві речі, книги, історії. Ділиться цим з дитиною. Нехай
вона не все й не відразу зрозуміє: розвиваюче спілкування - це завжди
небагато
спілкування "на виріст".
6.
По можливості , багато подорожуйте з дитиною.
7.Запрошуйте
в будинок цікавих людей, при
спілкуванні
з ними не відправляйте дитину "пограти в сусідній кімнаті!
8.
Ходіть з дитиною в музеї.
9.
Проводьте спільні спостереження й досліди.
10.
Емоційно підтримуйте дослідницьку діяльність дитини. Заохочуйте її ініціативу
й самостійність. Створюйте умови для реалізації її задумів.
11.
Зробіть свої захоплення предметом спілкування з дитиною.
СЕНСОРНИЙ
РОЗВИТОК
У області сенсорного розвитку малюк може
використовувати свої почуття при вивченні навколишнього світу - за допомогою
матеріалів, що знаходяться тут, він розвиває свій зір, дотик, смак, нюх,
слух, а також має можливість потренуватися в розрізненні температур, відчути
різницю у вазі предметів, і звичайно розвинути мускульну пам'ять.
|
30 квітня 2020 р
Консультація
для батьків
Навчаємо
дитину поважати тих, хто навколо
У наш час дуже важливо навчити дитину поваги
до інших людей. Діти нерідко змалечку стикаються з багатьма жахливими речами,
у результаті втрачаючи базові життєві цінності. Дорослим годі цілковито
контролювати середовище, у якому зростають їхні діти, але їм до снаги навчити
молоде покоління правильної й шанобливої поведінки.
Брак
у дітей поваги до людей навколо часто стає проблемою для батьків. Досить
важливо навчити дитину поважати інших людей, оскільки це не тільки стане для
неї основою, на якій базуватиметься спілкування з ними, а й формуватиме в неї
самоповагу. Якщо ви прагнете навчити свою дитину поваги до інших людей,
скористайтеся наведеними нижче порадами.
Як навчити
дитину поваги
Батькам
дуже важливо самим поважати свою дитину. Напевно, ви чули просте правило:
коли ви шануєте інших – вас теж починають поважати. Шануйте своїх дітей.
Приділяйте їм якомога більше своєї уваги, дослухайтеся їх – тільки так ви
дасте зрозуміти дітям, як важливо поважати інших;діти завжди вчаться у
старших. Щоб навчити дитину гарних манер, ви самі маєте їх виявляти. Дитину
можна навчити говорити фрази «будь ласка» і «дякую» тільки за умови, що ви
самі їх використовуєте. Загалом навчити дитину ввічливості батьки можуть
тільки тоді, коли самі поводяться ввічливо; не завжди потрібно, щоб дитина
думала або відчувала те саме, що й ви. Незгода з людиною не означає неповаги
до неї. Ви можете пояснити дитині, що саме вважаєте правильним, але не варто
нав'язувати їй свою думку. Дитина може не погоджуватися з вами, але при цьому
поважати вас; реагувати на ситуації – це добре, але надмірно реагувати –
погано. Щоразу, коли ситуація потребує від вас суворості, виявляйте
непохитність. Однак не застосовуйте крик або образи. Запам'ятайте: дитина
вчиться у вас. Якщо гримати на неї, у майбутньому вона обов'язково чинитиме
так само. Ви можете виявляти суворість у вихованні дитини, але при цьому
поважати її;дайте дитині змогу зрозуміти її межі. Встановити межі для дитини
– досить важливе завдання батьків. Якщо дитина не слухається вас – обговоріть
межі допустимої поведінки. Дитина завжди прагнутиме більшої свободи, але
поважатиме обмеження, якщо розумітиме їх;дуже важливо хвалити дитину, якщо
вона демонструє гарну поведінку. Щоразу, коли дитина виявляє шанобливу
поведінку вдома або на вулиці, скажіть їй, що ви пишаєтеся нею. Це
стимулюватиме її поводитися так само й надалі.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар